Zorg dat je wordt gevonden!

Vorige week had ik een afspraak met een vriend die net zijn eigen bedrijf is gestart en we kwamen op een interessant onderwerp namelijk: online vindbaar zijn voor consumenten. Vandaag de dag moet je eigenlijk wel online investeren als je als bedrijf wil groeien. Je hoeft hier niet alleen een webwinkel voor te hebben. Het gaat in dit geval ook over het laten groeien van een fysiek bedrijf. Steeds meer mensen doen via internet online onderzoek en willen zaken met elkaar vergelijken. Dan moet je wel te vinden zijn!

Gevonden worden

Aan de ene kant een heel simpel verhaal. Dat wil zeggen dat het gemakkelijk uit te leggen is. Het kan op verschillende manieren. Betaald en onbetaald. Kies je voor de betaalde (vandaar het investeren) variant dan heb je vaak het meeste succes. Gevonden worden kan je doen door middel van Google Adwords

Wat is AdWords?

Simpel gezegd is het een advertentieprogramma dat gemaakt is door Google. Je kan kiezen bij welke zoekwoorden jouw advertentie wordt getoond. Uiteraard moet je daar dan voor betalen. Je kan het onderscheid gemakkelijk maken op internet. Als je op google iets opzoekt, zie je vrij snel de resultaten verschijnen. Eerst zie je bovenaan in het blauw de titel en link naar de website. Daaronder zie je aan de linkerkant een klein rechthoekje met de tekst ‘adv.’ Dat zijn de AdWords advertenties. Ze verschijnen als eerste en de kans is dus het grootst dat er op geklikt wordt.

Klinkt ingewikkeld

Op zich valt dat misschien nog wel mee als je je campagne heel simpel houdt. Verder moet je wel echt weten wat je doet zodat jouw geld zo optimaal mogelijk wordt besteed. Als je het niet goed aanpakt kan het je namelijk ook veel geld kosten. Zelf zou ik adviseren een google adwords expert in de arm nemen. Simpelweg om bovenstaande waar te maken.

Oke, eigenwijs?

Nog niet echt overtuigd dat je het misschien beter kan uitbesteden? Ik zal even kort proberen samen te vatten welk mechanisme je onder de knie moet krijgen. Google maakt gebruik van CPC. CPC staat voor Cost per Click. Als er dus op de website wordt geklikt, betaal je. Verder is het zo dat je als adverteerder zelf een bod in stelt dat je maximaal wilt betalen. Dan is het daarna verder aan de vrije markt en de concurrentie (andere bedrijven dus) Het hangt namelijk van een aantal dingen af of je meer of minder moet betalen. De kwaliteitsscore van je advertentie per zoekwoord en de biedingen van concurrenten bepalen samen wat je moet betalen.

Ik zei het toch? Zoek een goede Google Adwords Expert!

Geef een reactie