Waar een oprijwagen allemaal goed voor is

Wanneer je een bedrijf hebt dat op de één of andere manier goederen verplaatst, heb je er vast weleens van gehoord: de oprijwagen. Deze wagen zien we veel en in allerlei verschillende maten. Misschien is het wel de geschikte wagen voor jouw bedrijf. In deze blog vertel ik je meer over deze wagen, hoe deze is ontstaan, waarom hij zo goed is en voor wie hij bedoelt is. Lees je mee?

De oprijwagen op zich

De oprijwagen is eigenlijk een subcategorie binnen de bergingswagens. Dit zijn wagens voor het ‘bergen’ en verplaatsen van andere voertuigen. De oprijwagen wordt ook wel ‘rollback’ genoemd omdat men er als het ware op en af rolt. De eerste versie van wat later de oprijwagen werd zoals wij die kennen, is gemaakt in 1908 door het merk Porsche. Later werd dit veel meer uitgewerkt, ook door andere merken. Daarnaast kon de eerste versie alleen slepen en tegenwoordig is het bij een oprijwagen zo dat je het hele voertuig van de weg kan halen en op de oprijwagen kan zetten.

Ultieme methode van verplaatsing

Het is dus niet gek dat het binnen een aantal sectoren gezien wordt als de ultieme manier van vervoeren. De wagen is namelijk zowel geschikt voor het vervoeren van auto’s als voor het vervoeren van bijvoorbeeld bouwvoertuigen. Dit scheelt brandstof wanneer je meerdere wagens naar dezelfde plek moet brengen of wanneer je een total-loss gevalletje hebt en de wagen die verplaatst moet worden helemaal zelf niet meer kan rijden. Het is dus efficiënt en is in sommige gevallen simpelweg makkelijker, bijvoorbeeld om met één wagen te rijden in plaats van twee of zelfs drie. En toch komen alle wagens op de juiste plek aan.

Voor wie is het geschikt

Maar goed, voor welke sectoren is het dan specifiek geschikt? Je ziet oprijwagens veel bij de wegenwacht, autofabrieken maar ook in de bouw. Voor de wegenwacht kan een oprijwagen ideaal zijn bij pech. Even opladen en de auto is zo van de weg af en onderweg naar de reparateur. Maar je kan je ook voorstellen dat het voor autofabrieken veel beter is om de auto’s op een grote oprijwagen te plaatsen om ze naar de showroom te brengen. Zo kan de auto niet beschadigd raken, blijft hij nieuw en gaat de waarde dus niet omlaag. Als laatste wordt het ook veel gebruikt in de bouw om bouwmateriaal naar een bouwplaats te brengen, met een kraan de weg op is toch niks.

Geef een reactie